Česká centra, Czech Centres

Česká centra / Czech centres - logo

Počítačové hry jako možná budoucnost popularizace vědy

Všechny novinky

Počítačové hry jako možná budoucnost popularizace vědy

Popularizace vědy a zejména inovativní formy předávání vědeckých poznatků jsou v akademickém prostředí stále diskutovanější. Výstavy, přednášky či veletrhy jsou už relativně běžnou součástí aktivit výzkumných institucí. Samostatným žánrem, který si ovšem získává ve světě i u nás stále větší oblibu, jsou počítačové hry.

Přestože se prezentace vědy prostřednictvím výstav, veletrhů či interaktivních aplikací stává postupně standardem, spojení počítačových her s akademickým výzkumem je často opomíjeným nástrojem popularizace vědeckých poznatků. Ty přitom poskytují mimořádně účinný nástroj, prostřednictvím kterého se lidé mohou učit nové informace zábavnou formou. Zatímco výstavy či popularizační přednášky jsou často založeny na pasivním přijímání informací, veřejnost se prostřednictvím počítačových her stává aktivním hráčem při získávání nových poznatků. To potvrzuje i Iain Dodgeon, ředitel nové organizace OKRE (Opening Knowledge across Research and Entertainment), která se specializuje na propojování výzkumníků a zábavního průmyslu. OKRE úzce spolupracuje s nadacíWellcome a UKRI, ústředním britským poskytovatelem veřejných prostředků na výzkum, vývoj a inovace.

„Hry nabízí hráči možnost jednání – na základě vlastního pochopení situace se hráč podílí na klíčových rozhodnutích v ději, a je tak zahrnut do hry. Odlišné formy vizuální zábavy, které jsou založeny jen na sledování obsahu, podobnou možnost nemají. Hry tak mohou pomoct porozumět výzkumu prostřednictvím přímé zkušenosti,“ říká Dodgeon.

Více zde

 

Autor: Vědavýzkum.cz (JT)

Zdroj: Times Higher Education (12), iForum